Dag 4 : Onderweg naar de Taj Mahal - Reisverslag uit Jhānsi, India van Nadi & Toon Ernes - Gerards - WaarBenJij.nu Dag 4 : Onderweg naar de Taj Mahal - Reisverslag uit Jhānsi, India van Nadi & Toon Ernes - Gerards - WaarBenJij.nu

Dag 4 : Onderweg naar de Taj Mahal

Door: Nadi & Toon

Blijf op de hoogte en volg Nadi & Toon

08 April 2009 | India, Jhānsi

Na (weer) een kort nachtje erover geslapen te hebben, stonden we op met een stralende zon. We gingen vlug ontbijten, waar we uitgebreid uitgevraagd werden door de ober. Dit is zeer typisch voor India, ze vragen je uit tot op je ondergoed. Ze zijn dan helemaal niet onbeleefd of opdringerig maar welgemeend ge-interesseerd. Toon wordt ook telkens opnieuw aagesproken in de Hindi taal. Hun verbazing is dan ook groot als ze een verontschuldigende blik en een ontkennend hoofdschuddend knikje van hem krijgen waarna steeds opnieuw de hele uitleg moet volgen (in het engels).
De chauffeur stond zoals gewoonlijk weer netjes op tijd ons op te wachten in de lobby. Na het uitchecken vertrokken we op weg naar Agra met verschillende tussenhaltes. Na een vier uur durende autorit, die geen minuut verveelde, bereikten we Orchha.
Onderweg waren we talloze prachtige landschappen en taferelen tegengekomen. Het landschap tussen Khajuraho en Orchha was vrij droog, af en toe een beetje rotsachtig met her en der kleine nederzettingen langs de weg. De weg zelf is een perfect staaltje Indische makelij (hier begint Toon nu te protesteren, niet alles van Indische makelij is volgens hem tekort schietend ;-) ). Er was een laag asfalt dat af en toe meer gaten dan weg behelste en waar noch fiets of voetpaden waren voorzien. Op een gegeven moment zagen we dat ze een strook blijkbaar opnieuw aan het asfalteren waren en om dit te markeren vonden ze niets beter dan over de ganse strook wat keien te leggen. De wegmarkering is meer niet aanwezig dan wel (dit heeft zowiezo weinig nut) en waar ze wel aanwezig is, blijft het een raadsel wat ermee bedoeld wordt. Ik vroeg me de hele tijd af wat of waarmee de mensen langs de weg zich bezighouden. We zagen mensen op het veld werken hoewel de oogst al binnen was en vrouwen en kinderen van alle leeftijden bloempjes zoeken en rapen om er alcohol van te stoken.We zagen ze overal en vanalles met twijgen vegen (hoewel dit niet veel resultaat gaf) zitten, hangen en in hun kraampjes slapen.We hebben eindelijk na 3 dagen voor de eerste maal een olifant gezien. Hij was gewoon donker van kleur, het was dus geen roze. Om onverklaarbare reden werden we op een korte afstand tegen gehouden door een ambachtelijk gemaakte slagboom (twee takken aan elkaar gebonden, rood wit geverfd en volautomatisch bediend door middel van een koord). Blijkbaar waren dit één of andere tolposten.
We kwamen heelhuids aan bij de paleizen van Orchha waar de gids ons vakkundig met interessante weetjes en anekdotes doorheen loodste. Zo’n paleis is een echt labyrint, we moeten dringend een nieuwe GPS kopen. De paleizen waren prachtige voorbeelden van zeventiende eeuwse Hindoe-Moslim architectuur.
Na dit bezoek was het tijd om ons naar het station van Jhansi te begeven. Er was wel een lichte paniek en veel getelefoneer toen we bemerkten dat we tickets hadden voor de verkeerde trein. Naar Indische gewoonte, met veel hoffelijkheid en behulpzaamheid, kwam alles op het nippertje toch in orde en stonden we met onze drie koffers en rugzak op een overvol perron te wachten op onze trein naar Agra. Tot onze ontsteltenis sjokte gezapig een ‘heilige’ koe tussen de rails waar onze trein zo dadelijk zou arriveren. Ze stelden ons echter gerust dat de koe zich wel tijdig zou uit de hoeven maken. Vrij vlug kwam onze trein het station binnen rijden. Na wat gesteun en gekreun (deze keer niet van mij) konden we eindelijk plaatsnemen op onze twee gereserveerde zitjes. We raasden door het Indische landschap terwijl de zon onderging wat een idyllische en romantische sfeer gaf (niet verwonderlijk dat er meer dan 1 miljard Indiërs zijn). De NMBS kan nog iets opsteken van de Indische spoorwegen. Voor een ticket van 330 Rs ( ongeveer 5 €) krijg je een gereserveerde plaats, een verfrissing, een kleine snack en een volledige maaltijd.
Na een treinrit van twee en half uur bereikten we het station van Agra. Aldaar wachtten onze contactpersoon en onze chauffeur Diva van Delhi ons op. Ze brachten ons naar het sjieke Clarks Shiraz hotel. We spraken af om reeds tegen zeven uur op post te staan om het achtste werelwonder te gaan bewonderen: de Taj Mahal.
Hierover zullen we jullie de volgende keer verslag uitbrengen.
Kindjes, we zijn enorm blij om geregeld iets van jullie te horen op deze site, sms en mail en we missen jullie !
Voor allen die zo begaan zijn met ons, heel erg bedankt, we kijken net als jullie elke avond weer uit om iets te vernemen !
We hopen één van de komende dagen jullie te kunnen verblijden met enkele foto’s.
Lieve groetjes van jullie spirituele reporters.

• 07 April 2009 - 18:55

Nicole:

Helaba deze keer ben ik de eerste met een reactie in plaats van de laatste, ik ga deze al plaatsen kewstie van zeker te zijn

• 07 April 2009 - 19:12

Nicole:

IK had nog een bericht getypt en oeps ineens was het weg zeker op de verkeerde knop gedrukt!Zeg maak maar veel fotos hoor want dit is een ervaring die niet iedereen meemaakt.Jullie komen zeker ogen te kort om alles te bekijken wat er gebeurd op een dag!Groetjesen ik kijk al uit naar de fotos

• 07 April 2009 - 19:38

Liliane En Cois:

oeps,daar een bericht van onze reizigers.Wij kijken er alle dagen naar uit.Katrien heeft zojuist nog gebeld,ze was pas thuis van werken.morgen een dagje verlof en gaat ze mijn haar verven.moet wel mijn kapster is op reis!!! alle' ga nu naar mijn restaurant kijken, salu tot morge xxx

• 07 April 2009 - 19:53

KatrienKristof Milan:

je ziet ben nog maar net thuis van werken maar en heb dadelijk jullie verslag gelezen. ik kijk er elke dag naar uit.
    hopelijk kunnen we binnekort ook enkele foto's bekijken.
    tot morgen met jullie volgend interessant verslag

• 08 April 2009 - 04:59

Vin,Will En Sammeke:

Hoi spirituele reporters,

het gaat jullie goed af ginder en het is een ontspannende reis. Gelukkig hebben jullie dankzij de hofelijkheid tijdig de trein gehaald om naar het 8ste wereldwonder te gaan kijken. Moet de moeite zijn. Amuseer jullie...

VWS

• 08 April 2009 - 10:06

Ann En Renilde:

Hallo wereldreizigers, jullie maken wat mee daar, lijkt wel op Pekingexpress...
    Wij denken heel veel aan jullie en kijken er iedere dag naar uit hoe de reis verloopt. Hier valt zo iets niet te beleven. Hopelijk zijn jullie niet te moe om te genieten want het is wel een uitputtend reisprogramma wat jullie hebben.
    Met ons alles ok.
    Groetjes en kusjes vanuit het kleine België.

• 08 April 2009 - 13:22

Nadine + Benny:

Hoi reisduifjes!

Gelukkig stond er vandaag geen vliegreis op het programma, zodat Toon zijn hand een beetje kan herstellen. Maar of de autoreizen daar beter zijn voor zijn arme handje valt nog maar te bezien. De trein bevalt jullie daar wel zo te horen (alhoewel Benny een beetje op zijn teentjes getrapt was dat de NMBS nog veel kan leren van de Indische spoorwegen :p
    Maar ik moet wel zeggen dat als jullie ooit op zoek moesten zijn naar een andere job jullie perfect zouden zijn als verslaggevers over het buitenland voor het nieuws! Dat Toon een buitengewwon schrijftalent heeft hadden we al wel gemerkt, maar jij kunt er ook wat van Nadi!!
    Wij kijken elke dag weer uit naar jullie belevenissen en de foto's zullen nog wel komen :)
    Ik ga nu maar afsluiten want ik moet naar de kinesist. We wensen jullie nog een hele fijne dag (of avond bij jullie) en kijken ongeduldig uit naar jullie verslag over de Taj Mahal. Dat moet echt buitengewoon zijn!!

Nog vele kusjes en tot morgen XXX

• 08 April 2009 - 17:21

Ibrahim Tiryaki:

Hello Toon&Nadi,

Ik wens jullie een mooie reis
    en ik hope dat u besteden goede momenten.

Mvg

• 08 April 2009 - 18:18

Mien:

Lieve vrienden

Hier begrijpen ze er niks van ikke elke dag op de p.c maar met plezier en ik kijk er zoooo naar uit.
    Fijn om het mee te beleven, kijk al uit naar jullie foto's.
    En met telkens een mooi verslag.Een dikke proficiat.

Liefs mien en co

• 08 April 2009 - 18:22

Ronny En Henri:

fijn om jullie verslag van de dag zo te volgen maak er nog een belevenis van om nooit te vergeten

• 09 April 2009 - 13:44

Lisake X:

hey mams en toon

zo te zien staan jullie altijd vroeg op. iklig natuurlijk weer tot 1uur in mn bedje :D !! ik ga sewwes naar mij twin ! kga daar slapen (jolien, di haar mama zo politie is he ) en kevin komt morge avond slape.kmis jullie fel ,kwas eve thuis geweest (in alken) en jazze eve binnegelate. di heeft (niet overdreven) uur aan een stuk ge miauwt.di was in huis maar aand zoeke waar iedereen was en wou de hele tijd fletse.di mist jullie ook erig denkk ik hoor. nu moet ik door want ik heb om kwart na 4mijn trein. wees voorzichtig jullie aub! en ik ga zatrdag na maar voor haar t doen! hou van jullie! en tel nog steeds af!x

• 09 April 2009 - 16:24

Gerda En Danny :

Hoi Nadi en Toon
    Ik wist helemaal niets af van jullie reis. Vandaag heb ik via An, je vroegere buurvrouwtje erover vernomen. Ik ga vanaf nu zeker alle dagen jullie reisverslag volgen. Ik wens jullie een prachtreis en hoop daarna aan de hand van jullie foto's me een beetje te kunnen inleven in jullie reis. Groetjes en tot binnenkort....