Dag 6 : La vie en rose - Reisverslag uit Jaipur, India van Nadi & Toon Ernes - Gerards - WaarBenJij.nu Dag 6 : La vie en rose - Reisverslag uit Jaipur, India van Nadi & Toon Ernes - Gerards - WaarBenJij.nu

Dag 6 : La vie en rose

Door: Nadi & Toon

Blijf op de hoogte en volg Nadi & Toon

09 April 2009 | India, Jaipur

Roze is de kleur van de stad Jaipur die vandaag op het programma stond. Na het ontbijt wachtten onze lokale gids en onze chauffeur ons reeds op in de lobby om de bezienswaardigheden van de roze stad te ontdekken. Diva, onze trouwe autobestuurder, had reeds enkele gekoelde flessen water voorzien om de hitte van de brandende zon te trotseren. Dit kan zeker nodig zijn in deze streek waar de zomertemperaturen kunnen oplopen tot een schamele 47°. De wintertemperaturen echter kunnen dalen tot 2°, zo vertelde onze gids. Vandaag echter hadden we een fikse regenbui, dit wil zeggen : 5 druppels die uit de lucht vielen, wat zeer uitzondelijk is voor deze regio. Je hoort iedereen vertellen dat het klimaat aan het veranderen is. De gids verelde ons dat om de hitte te trotseren de mensen hier ajuinen en yoghurt eten. Dit verklaart onze eerste bezienwaardigheid : het paleis van de winden.
Dit bouwwerk was speciaal gebouwd voor de vrouwen van het paleis die graag een kijkje namen op de hoofdstraat omdat het verboden was voor hun om op straat te komen. Het gebouw had een speciale constructie zodat de wind voor voldoende ventilatie zorgde, vandaar de naam ‘Palace of winds’. De gebouwen aan de hoofdstraat zijn allen in roze geschilderd wat de bijnaam van de stad, ‘de roze stad’, verklaart.
In de staat Rajasthan vind je nog veel olifanten en dromedarissen. Deze dikhuiden dienen voornamelijk om toeristen te vervoeren en voor parades. Mocht je bij toeval een witte olifant tegenkomen dan brengt dit veel geluk. Aangezien deze uitgestorven zijn hebben we maar een foto getrokken van een uit wit marmer gehouwen exemplaar. De dromedarissen verrichten het harde werk zoals karren trekken en lasten vervoeren. Om onze zoo te vervolledigen zie je op straat ook veel slangenbezweerders die de arme beestjes met hun gefluit te voorschijn toveren ter attractie van de vele toeristen.
Dan was het tijd om Amber fort te bezoeken. Dit fort werd gebouwd door de maharaja’s van Amber, bekend om hun militaire genie en rijkdom. Rond het hele rijk was een verdedigingsmuur gebouwd, wat leek op een kleine chinese muur. Het fort had veel weg van het Red Fort van Agra, wat niet verwonderlijk is aangezien ze in dezelfde periode zijn gebouwd. Elke dag vragen we ons af wat we nog voor nieuws zouden kunnen zien, maar India blijft ons verbazen. In het fort had je het spiegelpaleis, een complex opgetrokken uit materialen van over heel Azië en Europa. In de muren waren prachtige figuren ingelegd en talrijke kleine en grotere spiegels verwerkt. Dit moet een buitengewoon effect hebben gegvens als de kamer gevuld was met rode tapijten of als er olielampen werden aangestoken. Toevallig kwamen we daar een belgisch gezin tegen dat met ons op het zelfde vliegtuig naar Delhi zat. De man was ook van indische origine en ze woonden in Herk-de-Stad. Nog iets later kwamen we onze koreaantjes tegen die al vanaf Varanasi hetzelfde traject volgden en we al verscheidene malen tegen het lijf liepen. It’s a small world after all !
Nadi is een ware attractie, overal wordt ze begaapt, aangestaard en vragen ze om met haar op de foto te mogen staan. Waarschijnlijk denken ze dat ze een Bollywood filmster is. Zelfs in het hotel vertelden ze haar dat ze er wel wat indisch uitzag (ik ga al die vleiers toch wel in het oog houden).
Onze gids was van de brahmaan kaste, de priesterkaste, en weidde uit over de uithuwelijkingen. Hij was zelf ook uitgehuwelijkt net zoals meer dan 80% in dit land. Over dit onderwerp wordt hier heel veel gediscussieerd. Een gave van de priesters is dat ze meer zien dan gewone mensen. Hij vertelde ons dat het er goed uitzag voor ons. De voortekenen zijn dus al gunstig. Het geloof in astrologie speelt een zeer belangrijke rol in dit land. Voor elke belangrijke gebeurtenis wordt uitvoerig een astroloog geraadpleegd en horoscopen ontleed.
Net voor het middagmaal reden we langs een kunstmatig aangelegd meer waar in het midden nog een paleis voor de Maharaja was gebouwd. Dit waterpaleis diende enkel om naar concerten van europese klassieke muziek te luisteren. De bodem van het meer ligt waarschijnlijk bezaaid met slechte muzikanten.
Het middagmaal namen we buiten op het terras onder een warm zonnetje (wat vandaag zeer goed te doen was doordat de zon geen blaren scheen en er een verfrissende bries waaide). Daarna vertrokken we naar het observatorium, een veld met enorme instrumenten om allerlei hemelse fenomenen te bestuderen.
Dan namen we nog vlug een kijkje in het museum waar textiel en klederdracht van de koninklijke familie werden uitgestald. Er was een zaal met schilderijen en tekeningen, een zaal met een heel arsenaal aan dolken, zwaarden, pistolen en ander oorlogsmateriaal. We hebben ook de audiëntiezaal bezocht waar de koning belangrijke gasten ontving.
Toen zijn we terug gegaan naar het hotel en daar het nog redelijk vroeg was konden we ons even rusten op het dakterras aan het zwembad. Het was heerlijk even uitpuffen in het zonnetje met een fris windje om af te koelen.
Rond half zeven vertrokken we terug op weg naar de binnenstad om een juwelier op te zoeken die onze chauffeur ons aanraadde. Jaipur is namelijk gekend voor zijn juwelen en edelstenen. Daar we toch nog trouwringen moeten kopen en het een romantisch aandenken zou zijn als we ze in India zouden aanschaffen, besloten we om eens te gaan kijken in deze winkel.
Toen we buiten stapten was er juist een trouwfeest aan de gang. Het bruidspaar gaf een maaltijd aan de familie wat hier zeer uitgebreid is. Het hele plein stond vol en we hebben ons even in de menigte begeven om een glimp op te vangen van het bruidspaar dat echter afwezig was. Tenslotte was er meer interesse in ons en daarom zijn we maar vertrokken.
Daarna besloten we in het peshawri restaurant van het Sheraton hotel te gaan eten. Het speciale aan dit restaurant is dat er alleen met de hand mag gegeten worden. Bij voorkeur, naar indische gewoonte met enkel de rechterhand. Het is ons nog redelijk goed gelukt (misschien ook omdat we een groot uitgevallen bavette aangemeten kregen) en het eten was weer overheerlijk.
Uiteindelijk waren we terug in het hotel waar het internet het helemaal liet afweten. Onze verontschuldigingen bij deze als onze berichten wat vertraging lijden.

Nogmaals bedankt voor zoveel fijne reacties, we lezen ze met veel interesse.

Jullie Bollywood-sterren...

Dit zijn de foto's van dag 2 te Varanasi

• 09 April 2009 - 20:19

Katrien En Kristof:

dag tanteke en toon

alé jullie hebben regen gehad vandaag. wij hebben die hier voor ne keer niet gezien. Hier wordt het de volgende dagen ook mooi weer morgen 23° en zonnig.ik ben blij dat we een al een aantal mooie foto's hebben kunnen bekijken. zo "zien" wij ook een stukje van jullie reis.

Vele Groetjes uit het verre alken xxx

• 09 April 2009 - 21:23

Mats En Beccie:

Amai weer zo'n lang verhaal :p Ma hier ist ook goed weer hoor, op dit moment (11 uur) is het nog 16 graden buiten. Kga nogal een albino zijn als jullie terug zijn denkik :) We missen jullie!

• 09 April 2009 - 22:13

Liliane & Cois:

Hey zus, hou je daar wat kalm dat die van Herk de stad geen klachten hebben,ha ha.Toffe foto's en het eten ziet er lekker uit.Hier ook alles goed,ik ben gisteren en vandaag gaan winkelen samen met Katrien.ze moest schoenen hebben en na het 20ste paar heeft ze toch haar goesting gevonden.oei als ze dit leest.Want ze heeft mijn haar gekleurd.Lisa gaat zaterdag ma haar,haar indraaien.Dus je mag nog effe daar blijven,wij proberen onze plan te trekken.Nu ga ik seffes slapen want het is al 12u in de nacht he!wij waren vanavond laat thuis,zijn naar de avondmarkt in Diest geweest.Tot morgen xxx

• 10 April 2009 - 05:40

Christel:

Hoi Nadi en Toon , ik ben wat in vertraging , toch geweldig te horen dat jullie het fantastisch stellen !!! Toon , Nadi als bollywood ster , hou ze in het oog hé !!
    Geniet er van en ik volg jullie

• 10 April 2009 - 06:24

Gerda En Laura:

Hoi Nadi en Toon
    Ik heb al elke dag jullie reisverhaal gelezen en ondanks ikzelf niet ter plaatse ben, kan ik me nu heel goed een voorstelling maken van India. Jullie hebben je blijkbaar nog geen minuut verveeld ! En blijkbaar loopt de verbinding tussen al die trajecten gesmeerd ! Vandaag gaan de temperaturen hier ook een beetje de indische kant op (23°) en volgende dagen ziet het er ook goed uit ! Gezien het verlengd paasweekend zal ik hiervan toch een beetje zien te genieten !
    Tot binnenkort en voor jullie daar ook een fijne Pasen !

• 10 April 2009 - 06:25

Vin,Will En Sammeke:

hoi Bollywoodsterren,

geen trouwringen gekocht of houden jullie het nog geheim ? Is ook weer een superleuke en interessante dag geweest. Dankzij jullie verslagen lijkt het alsof we er ook een beetje bij zijn. Hier wordt het 24°C, mss niet zo warm als ginder, maar zeer welkom !

VWS

• 10 April 2009 - 16:39

Nicole:

De fotos zijn prachtig! Ik heb er echt van genoten, zeker die van de bollywoodsterren .Geniet maar volop van jullie honeymoon.Daaaag

• 10 April 2009 - 18:01

Nadine + Benny:

Hallo Bollywood-sterren,

Buiten verslaggevers hebben jullie nog een 2de carriere gevonden in Indië zie ik :) Hopelijk komen jullie nog terug want jullie zijn goed op weg om beroemdheden te worden daar! Dat Nadi perfect voor een Indische kan doorgaan heb ik haar al gezegd maar ze geloofde me niet. Hou haar toch maar goed in de gaten met al die bewonderaars!
    En jullie foto's zijn weeral heel mooi, we kijken nu nog ongeduldiger uit naar jullie verslagen dan we al deden :)
    Wij wensen julie morgen weer een fantastische dag en nogmaals vele kusjes uit België (waar het vandaag ook heel mooi weer was)
    xxx

• 10 April 2009 - 19:00

Ma En Pa:

Dag Nadi en Toon

met ons is hier alles goed alleen dat een bij ma in haar gezicht heeft gestoken. ze heeft een dikke wang! hier vandaag zalig weertje geweest! we wensen u een Zalig Paasfeest.
    en zijt daar voorzichtig

tot binnekort